Initial lanserar Signature COLOUR och tar hjälp av färg för att minska spridning av bakterier

02/02/2015

Det världsledande hygienföretaget Initial arbetar med produkter och servicelösningar för att förbättra hygienen i en mängd olika miljöer. Initial erbjuder helhetslösningar som effektivt minskar spridning av bakterier och risken att sjukdomar sprids genom ohälsosamma bakterier från toaletter.

Med hjälp av färgpsykologi och kunskaper kring hur färger påverkar olika beteenden lanserar Initial nu Signature COLOUR - en serie där alla enheter är tillverkade i antibakteriellt material för att minska spridningen av bakterier och risken för infektioner.

signature COLOUR

Vid framtagandet av Signature COLOUR har Initial tagit hjälp av den brittiska författaren och färgpsykologen Angela Wright för att hitta möjligheter att förändra och förbättra hygienvanor på kontor, hotell, restauranger och offentliga miljöer. Det ledde fram till en produktserie med nio fräscha och rena färger i matt-, blank- och metallic-finish. Alla med en gul bas som uppmuntrar till positiva och proaktiva hygienbeteenden på en mängd olika sätt. Färgerna skapar också ett visuellt intryck som kan gå hand i hand med olika företags logotyper och färgidentiteter.

- Vi har gjort studier som visar att den vanligaste uppfattningen är att sjukdomar som sprids på arbetsplatsen beror på kollegornas brist på god hygien. Det är oerhört viktigt att företag lyfter upp och prioriterar hygienfrågor. Rena hygienutrymmen ger friskare och mer kreativ personal och minskar dessutom stora kostnader för sjukfrånvaro. Att vi nu lanserar produkter med färger som har en djupgående effekt på beteendemönster och där forskning visar att färg påverkar stämningar, känslor och sinnen är en väldigt positiv nyhet. Turkos är exempelvis en färg som signalerar renhet och rosa signalerar omvårdnad, säger Björn Hellquist, kategoriansvarig på Initial.

Signature COLOUR-serien är baserad på prisbelönta produkter som har fått fina designpriser som President Design Award 2013 och Red Dot Design Awards 2014.

Varför är det då så viktigt att uppmärksamma hygienfrågor?

Samhällets utgifter för sjukfrånvaro är enorma. Det är relativt små förändringar som arbetsgivare behöver göra för att minska sjukfrånvaron på arbetsplatsen. Att exempelvis ha handdesinfektion vid matsalen kan betyda mycket.

I en undersökning genomförd av Initial framkommer det att en av fem kontorsanställda i Sverige inte tvättar händerna efter varje toalettbesök. Något som kan uppfattas som mer orosväckande är att nästan hälften av kontorsanställda uppger att de använder sin mobil för att surfa på internet på toaletten. Ett beteende som ökar risken för spridning av bakterier på hela arbetsplatsen avsevärt.

Om Angela Wright

Angela Wright är en välkänd expert inom färgpsykologi. Hennes bok från år 1995,”Nybörjarguide i färgpsykologi”, fortsätter att sälja stadigt över hela världen och hon arbetar för närvarande på sin andra bok, speciellt framtagen för näringslivet.